‘Project geslaagd als inhoudelijke puzzel in elkaar valt’
Daan Paans:
‘Project geslaagd als inhoudelijke puzzel in elkaar valt’
De manier waarop Daan Paans zijn projecten vormgeeft, schaart hij onder de noemer ‘speculatieve fotografie’. “Wat mij bezig houdt, is hoe door de tijd de waarheid voortdurend verandert. We leven in een tijdgeest waarin globalisme de herkomst van objecten veelal vertroebeld”, vertelt de bevlogen Utrechtse fotograaf. “Elk door de mens gemaakt object heeft een culturele bron. Alles borduurt voort op hetgeen eerder is ontwikkeld, zonder dat we dat zelf goed door hebben. Dat probeer ik in mijn werk te bevragen.”
Daan Paans vindt research het gewichtigste onderdeel van zijn visuele projecten. “Ik ben geïnteresseerd in de research die voorafgaat aan de beeldende vorming die daarvan het gevolg is”, vertelt hij. Paans heeft volgens eigen zeggen twee linkerhanden en vond in de fotocamera een mooie ‘tool’ om zijn ideeën vorm te geven. “Ik werk met een technische camera, om zo mooie gedetailleerde beelden te maken. En als na mijn research de puzzel inhoudelijk in elkaar valt en er beelden ontstaan die daaraan ten grondslag liggen, vind ik mijn projecten geslaagd. Dit neemt niet weg dat de esthetische waarde van mijn werk ook belangrijk is. Het moet visueel aantrekkelijk zijn om de kijker mee te nemen in het onderwerp in kwestie.”
Speculatie
Met speculatie wil de op de AKV St. Joost in Breda geschoolde kunstenaar zijn publiek raken. “De waarneembare werkelijkheid is niet het verhaal. Wat mij bezighoudt, is de veranderende waarheid door de tijd heen. In deze geglobaliseerde wereld met hypersnelle communicatie, waarin we zonder moeite de hele wereld over reizen, is het thema My Space, My Place hartstikke interessant voor mij.” Door de relatief beperkte productietijd zorgt Somfy Photography Award ervoor dat hij in korte tijd werk maakt en exposeert. “Ik ben heel blij met de nominatie en de expositie in de centrale hal van het razend drukke Utrecht Centraal. Ik hoop dat veel mensen ons werk daar komen bekijken.”
Spanjaarden
Voor zijn bijdrage aan Somfy Photography Award reisde Paans af naar Spanje. Hij portretteerde er Spanjaarden terwijl die een Mexicaans masker droegen. “Het zijn maskers die de Mexicanen in de 16e eeuw al gebruikten om Spanjaarden te verbeelden.” De Spanjaarden waren toen de bezetters van Mexico en werden ‘Conquistadores’ genoemd. Daan Paans laat in zijn bijdrage aan de fotografiewedstrijd hedendaagse Spanjaarden in hun eigen directe omgeving de maskers uit ver vervlogen tijden dragen. “Met de foto’s poog ik tijdslagen en archetypes te laten samenkomen. My Space, My Place, door de tijd verandert de werkelijkheid. Het 16e-eeuwse beeld, word tot de dag van vandaag stilistisch overgedragen van vader op zoon. Ik poog archetypes in beeldvorming te bevragen in de foto’s die ik eind november in Spanje heb gemaakt. Daarnaast vind ik de weergave van ‘de ander’ een interessant fenomeen in onze tijdsgeest van migratiestromen. Want waarvoor spreken we nog over ‘de ander’ in onze gelaagde geglobaliseerde samenleving? Door het weergeven van de interculturele invloeden van onze hedendaagse samenleving wil ik ook kritiek geven op de (veelal ongegronde) angst die we voor de ander lijken te ervaren.”
Kijk voor meer informatie over Daan Paans en zijn werk op daanpaans.nl.